Νερό – Τόσο σημαντικό που πρέπει να ξέρουμε

Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Στο Γυμνάσιο Τραγανού πραγματοποιείται το Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων με τίτλο: “ΝΕΡΟ-ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ”. Μεταξύ άλλων το Πρόγραμμα επιδιώκει οι συμμετέχοντες μαθητές να μάθουν α) την πολύπλευρη σημασία του νερού β) πως μπορούν οι ίδιοι να συμβάλλουν στην καλύτερη διαχείριση του νερού. Στα πλαίσια του Προγράμματος αυτού την Τετάρτη 30 Μαρτίου του 2022 ομάδα μαθητών από τη Β και την Α Γυμνασίου πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή στο ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ στην Πάτρα.

Το ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ έχει σχεδιαστεί από το ΕΚΒΥ (Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων – Υγροτόπων του Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή) ένα Πρόγραμμα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης του οποίου η δομη αναφέρεται σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες και αντικείμενα.

Οι Θεματικές ενότητες που αναδεικνύονται στο Σπίτι του Νερού είναι:

  • Νερό δομικό – Νερό ζωτικό, πρωταγωνιστής στη ζωή
  • Αντανακλάσεις στο χρόνο: από την παλαιολιθική εποχή μέχρι τη νεότερη και σύγχρονη εποχή
  • Η ιστορία του νερού στην Πάτρα
  • Νερό καθαρό – Νερό για κάθε χρήση, ποιότητα και χρήσεις του νερού
  • Ύδωρ νεαρό ή απλώς νερό – Νερό και πολιτισμός
  • Διαχείριση και ατομική ευθύνη
  • Αγωγή και εκπαίδευση

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι του προγράμματος ενημέρωσης και εκπαίδευσης στο Σπίτι του Νερού βασίζονται στη βιώσιμη διαχείριση του νερού, και αναπτύσσονται γύρω από:

  • Τις ιδιότητες, τις μορφές και τον κύκλο του νερού
  • Τη σημασία του για τη βιοποικιλότητα
  • Τη ρύπανση του νερού
  • Τη σπουδαιότητα της καθολικής και ισότιμης πρόσβασης σε ασφαλές πόσιμο νερό για όλους
  • Απλές προτάσεις για την εξοικονόμηση και προστασία του

Περιεχόμενο του Προγράμματος Ενημέρωσης – Εκπαίδευσης:

Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης – εκπαίδευσης οι μαθητές είχαν τη ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα video – πολυθέαμα για το ρόλο του νερού στη ζωή στον πλανήτη μας καθώς και τρία θεματικά video, το ένα με θέμα τους υγροτόπους και τη ζωή σε αυτούς, το δεύτερο σχετικά με τα μνημεία νερού της Πάτρας και το τρίτο για τη χρήση του νερού κατά τις ιστορικές περιόδους στην ελλαδική ιστορία.

Επιπλέον, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό από εκπαιδευτικά βίντεο για τον κύκλο του νερού, τη ρύπανση, καθώς και την εξοικονόμηση του νερού στην καθημερινότητά τους.

Στην επιφάνεια όλων των τοίχων του εσωτερικού, περιμετρικά της αίθουσας, υπάρχουν εκθεματικές επιφάνειες που με λεπτομέρεια παραθέτουν σημαντικά στοιχεία για το νερό.

Οι μαθητές ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε πρωτότυπα ομαδικά παιχνίδια, ώστε να συνδυάσουν το παιχνίδι με τη μάθηση. Έτσι, μέσω των παιχνίδών κατανοούν και ερμηνεύουν τα προβλήματα που αφορούν στο νερό σε παγκόσμιο επίπεδο και ενεργοποιούνται μέσα από τις βιωματικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στη υιοθέτηση ορθών συμπεριφορών στην καθημερινότητα όλων μας.

Μια από τις δραστηριότητες που έκαναν οι μαθητές του Γυμνασίου Τραγανού ήταν να αντιστοιχίσουν ομαδικά, διάφορες καθημερινές δραστηριότητές τους με τις αντίστοιχες απαιτούμενες ποσότητες νερού ούτως ώστε να συνειδητοποιήσουν την αλόγιστη κατανάλωσή του.


Παγκόσμια Ημέρα Νερού, 22 Μαρτίου 2022

Τα υπόγεια ύδατα αποτελούν τη μεγαλύτερη δεξαμενή γλυκού νερού στον κόσμο. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ περισσότεροι από 2,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε καθαρό, πόσιμο νερό στον πλανήτη. Τα υπόγεια ύδατα είναι αόρατα, όμως οι επιπτώσεις τους είναι ορατές παντού. Εκτός ορατού πεδίου, κάτω από τα πόδια μας, τα υπόγεια ύδατα είναι ένας κρυμμένος θησαυρός που εμπλουτίζει τις ζωές μας. Σχεδόν όλη η ποσότητα υγρού πόσιμου νερού στον κόσμο, είναι υπόγεια. Καθώς η κλιματική αλλαγή χειροτερεύει, τα υπόγεια ύδατα γίνονται ολοένα και πιο κρίσιμης σημασίας. Χρειάζεται να εργαστούμε μαζί ώστε να διαχειριστούμε με βιώσιμο τρόπο αυτόν τον πολύτιμο φυσικό πόρο.

To σχολείο μας διοργανώνει σειρά δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης  των μαθητών συμμετέχοντας στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο “Νερό – Τόσο σημαντικό που πρέπει να ξέρουμε” με υπεύθυνους καθηγητές τους Λ. Αλεξόπουλο, Ε. Αναγνωστοπούλου και Β. Μυλωνά.