Διαδικτυακή Επίσκεψη στο Κέντρο Διάσωσης του ΑΡΧΕΛΩΝ

Ο ΑΡΧΕΛΩΝ ιδρύθηκε το 1983 με την ονομασία Σύλλογος για την Προστασία της Θαλάσσιας Χελώνας με σκοπό την προστασία των θαλάσσιων χελώνων και των βιοτόπων τους. Οι διαδικτυακές επισκέψεις ξεκίνησαν το 2021 εξαιτίας της πανδήμίας του COVID-19. Το Κέντρο Διάσωσης Θαλάσσιων χελώνων στη Γλυφάδα Αττικής άρχισε να λειτουργεί το 1994 και από τότε έχει βοηθήσει πάνω από 1100 τραυματισμένες ή άρρωστες χελώνες να γίνουν καλά και να επιστρέψουν στην θάλασσα.

Στις 18 Φεβρουαρίου 2022 οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου του Ημερησίου Γυμνασίου Τραγανού πραγματοποίησαν διαδικτυακή επίσκεψη στο Κέντρο Διάσωσης. Η επίσκεψη είχε διάρκεια 45 λεπτά (8.45-9.30) και κατά τη διάρκειά της ακολουθήθηκαν τα παρακάτω βήματα:

1ο. Είσοδος στο Κέντρο Διάσωσης.

2ο. Ενημέρωση για τα είδη θαλάσσιων χελωνών στη Μεσόγειο.

3ο. Εικόνα από τις εξωτερικές δεξαμενές όπου τοποθετούνται οι χελώνες που είναι σχεδόν έτοιμες για απελευθέρωση.

4ο. Εικόνα από τα θερμοκήπια με τις τραυματισμένες χελώνες όπου οι μαθητές έμαθαν για την κατάσταση της κάθε χελώνας που περιθάλπτεται.

5ο. Παρουσίαση ακτινογραφιών από τραυματισμένες χελώνες, στις οποίες φαίνονται αντικείμενα (αγκίστρια, πετονιές, δολώματα) που έχουν καταπιεί οι χελώνες.

6ο. Ερωτήσεις από τους μαθητές.

7ο. Συμπεράσματα για το τι μπορούμε ως πολίτες να κάνουμε για να βοηθήσουμε.

Οι παιδαγωγικοί στόχοι που επιτεύχθησαν περιλαμβάνουν:

Γνωστικοί στόχοι

  • Να αναγνωρίζουν ότι οι θαλάσσιες χελώνες ζουν στη Γη από την εποχή των δεινοσαύρων.
  • Να δηλώνουν ότι οι θαλάσσιες χελώνες έχουν πνεύμονες όπως κι εμείς και έτσι χρειάζονται να βγαίνουν στην επιφάνεια της θάλασσας για να αναπνεύσουν.
  • Να αναγνωρίζουν ότι το καβούκι είναι συνέχεια του σκελετού τους.
  • Να αναφέρουν ότι από τις θαλάσσιες χελώνες της Μεσογείου, η Καρέττα είναι αυτή που συναντάμε πιο συχνά και η μόνη που αναπαράγεται στην Ελλάδα, σε φυσικές (μη διευθετημένες) παραλίες με άμμο.
  • Να αναγνωρίζουν ότι για να υπάρχουν οι χελώνες χρειάζονται ήσυχες (χωρίς χτίσματα και δρόμους) και αμμουδερές παραλίες για να φτιάξουν φωλιές και ν’ αφήσουν τα αυγά τους.
  • Να αναφέρουν ότι οι περισσότερες από τις χελώνες στο Κέντρο Διάσωσης είναι τραυματισμένες εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Συναισθηματικοί στόχοι

  • Να αποτιμούν ότι όπως υπάρχουν άνθρωποι που βλάπτουν τις χελώνες, έτσι υπάρχουν και άνθρωποι που εργάζονται για την προστασία τους.
  • Να εκτιμούν ότι οι εθελοντές που είδαν δεν είναι οι μόνοι που εργάζονται για την προστασία των θαλάσσιων χελωνών, αλλά και πολλοί ακόμη που δεν είδαν, επειδή είναι στις παραλίες των χελωνών το καλοκαίρι ή σε άλλες οργανωτικές δουλειές όλο το χρόνο.
  • Να δραστηριοποιούνται ενεργά για την προστασία των θαλάσσιων χελωνών και του περιβάλλοντος γενικότερα.
  • Να αναγνωρίζουν ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι και δική τους υπόθεση

Ψυχοκινητικοί

  • Να δημιουργήσουν ένα εικαστικό με αφορμή τη διαδικτυακή επίσκεψη στο κέντρο Διάσωσης.

Η συμμετοχή των μαθητών στη Διαδυκτιακή αυτή Επίσκεψη έγινε στα πλαίσια:

1. της υλοποίησης του Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με τίτλο «ΝΕΡΟ – ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ». Η θαλάσσια χελώνα αποτελεί κομμάτι των υδάτινων οικοσυστημάτων, ενώ η προστασία της περιλαμβάνει στοιχεία θαλάσσιας ρύπανσης αλλά και τη διαχείρηση του παράκτιου τουρισμού.

2. της υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων καθώς οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες τόσο σε σχέση με τη χρήση του διαδικτύου για εκπαιδευτικές επισκέψεις όσο και σε σχέση με την επεξεργασία πληροφοριών που λαμβάνονται σε διαδικτυακή σύνδεση όπου καλούνται να συμμετέχουν σε μια διαλογική διαδικασία.

3. της υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης «Ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ της σχολικής μονάδας και φορέων της κοινότητας και της ευρύτερης περιοχής» καθώς οι μαθητές ξεφεύγουν από τη εσωστρέφεια και επικοινωνούν με έναν φορέα που βρίσκεται σε άλλη Περιφέρεια αλλά ταυτόχρονα έχει άμεση σχέση με την Περιφέρεια του σχολείου καθώς σημαντικές παραλίες φωλεοποίησης της θαλάσσιας χελώνας βρίσκονται και στο Νομό Ηλείας-Αχαΐας (Στροφυλιά-Κοτύχι).