Την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, οι μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου με αφορμή την εαρινή ισημερία, είχαν την τύχη να μάθουν μέσα από μια διεπιστημονική και βιωματική προσέγγιση, συμμετέχοντας ενεργά στη διεξαγωγή του πειράματος του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης με γεωμετρικό τρόπο.
Η εαρινή ισημερία συμπίπτει πάντα με την 20η ή 21η Μαρτίου για το βόρειο ημισφαίριο και σηματοδοτεί την πρώτη ημέρα της άνοιξης .Από την ισημερία και μετά, η ημέρα μεγαλώνει και η νύχτα μικραίνει, ώσπου η ημέρα να φθάσει στο ζενίθ της κατά το θερινό ηλιοστάσιο της 21ης Ιουνίου.
Οι μαθητές δοκίμασαν να μετρήσουν την περιφέρεια της Γης όπως έκανε ο Ερατοσθένης περίπου 2300 χρόνια πριν χρησιμοποιώντας απλά υλικά και τη σκιά μιας ράβδου που δημιουργείται από τον Ήλιο. Παρόλο που υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η μέτρηση να μην προσεγγίζει την πραγματική τιμή της περιφέρειας της Γης, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, η ίδια η μέτρηση παρέχει τη βάση για απλή μαθηματική λογική και επιστημονική σκέψη. Αν και φαίνεται ένα απλό και εύκολο πείραμα, απαιτείται χρόνος από τους μαθητές να κατανοήσουν πραγματικά τη γεωμετρία, την κατεύθυνση του Ήλιου προς τη Γη σε συγκεκριμένες μέρες και τη λογική αλληλουχία των σκέψεων του Ερατοσθένη. Πριν από την εφαρμογή στην πράξη, προηγήθηκε θεωρητική πλαισίωση του θέματος ,μέσω μιας ενδιαφέρουσας παρουσίασης με θέμα τον ήλιο, το ρόλο του στη ζωή και τους κινδύνους για την ανθρωπότητα από τη δραστηριότητα του, με διαίτερη έμφαση στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή, από τον κύριο Ραμαντά Άρη, Φυσικό και μέλος της αστρονομικής εταιρείας Ηλείας “Βέγας” .Τα παιδιά είχαν ,στη συνέχεια , την ευκαιρία να παρατηρήσουν και να φωτογραφήσουν τον Ήλιο μέσα από τηλεσκόπιο και να υλοποιήσουν το πείραμα.
Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Ραμαντά για τον εξοπλισμό που διέθεσε αλλά κυρίως για τις μοναδικές εμπειρίες που προσέφερε στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας! Ευελπιστούμε ότι θα υπάρξουν παρόμοιες συνεργατικές δράσεις και στο μέλλον.